Jannes de Vries – Restauratie Schilderij
15 t/m 17 juli 2019 vond een tentoonstelling ‘Ploegschilder Jannes de Vries – Het Groninger Hogeland’ plaats in Kortenhoef (initiatief van Stichting Kunst aan de Dijk Kortenhoef). Jannes maakte het schilderij ‘ Ons Goudesje in het Noorderplantsoen’ rond 1968. De eigenaar wilde dit schilderij tonen in de expositie. Echter was de verflaag plaatselijk losgekomen, zodoende was een restauratie van dit schilderij gewenst.
Neem contact op
Jannes de Vries,‘Ons Goudesje in het Noorderplantsoen’, ca. 1968, olieverf op doek.
Het schilderij voor restauratie
Het schilderij had geleden onder schommelingen in de relatieve luchtvochtigheid. Hierdoor was het doek gaan krimpen en uitzetten. Door spanning was de verf los komen te liggen, en er waren ook delen van de verf verloren gegaan. In het restauratieatelier IDDI werd ook vastgesteld dat het schilderij was vervuild. Met name in de groene delen van het schilderij stond de verf op, of was losgeraakt.

Restauratie van het schilderij
Alle losse verf werd vastgezet. Dit kostte veel geduld en was dan ook een monnikenwerk. Het schilderij was ongevernist. De verflaag was mat en bros. De verflagen waren in meerdere stadia met een paletmes opgezet, waardoor het geheel een kleurrijk en vibrerende feest was voor het oog. In detail werd de verflaag bekeken en vastgezet, wat dan ook een genot voor het oog was. De lacunes werden geretoucheerd en beetje bij beetje werd het schilderij van Jannes weer een geheel. Nu enkel nog het vuil verwijderen van de pasteuze verflaag en de restauratie was compleet.

De Ploeg en Jannes de Vries
Jannes de Vries behoorde tot het Groningse kunstenaarscollectief De Ploeg. Zij waren geïnspireerd door de expressionistische stroming Die Brücke. De voorhoede van De Ploeg bestond uit Jan Altink, Jan Jordens, George Martens, Hendrik Werkman, Johan Dijkstra, en Jan Wiegers. Wiegers introduceerde de wasverftechniek, waarbij bijenwas en benzine aan de verf werden toegevoegd. De matte uitstraling en de flexibiliteit bij verwarmen van de verf tijdens restauratie van het schilderij van Jannes doen vermoeden dat ook hier gebruik is gemaakt van deze techniek.